tiistai 3. marraskuuta 2015

Opiskelu on joukkuepeliä

Media on viime aikoina julkaissut mielipiteitä, joissa opiskelua on kutsuttu tylsäksi. Esiintulleita opettajia on ahdistanut oppilaiden motivoitumattomuus ja oppilaita vanhanaikainen puurtaminen. Vanhemman puheenvuoroa en ole julkisuudessa vielä nähnyt, mutta kulisseissa niitäkin kuulee.

Opiskelu on joukkuepeliä ja nyt pallo polttaa käsissä. Jokaisella opettajalla ja oppilaalla on tässä joukkuepelissä oma pelipaikkansa, jossa itsensä tulee pistää likoon, tehdä se minkä omalta pelipaikaltaan voi. Missään joukkuepelissä ei voi vain heittää palloa pois odottaen, että toinen ratkaisee pelin. Jos oppilas ei kanna vastuutaan, opettaja sopeuttaa omaa toimintaansa varmistaen oppimista silloinkin. Aivan samaan tapaan oppilaankin kuuluu opiskella silloinkin, kun opettaja ei ole parhaimmillaan. Opettaja ja oppilas kuuluvat samaan joukkueeseen, he tavoittelevat samaa asiaa, eivätkä voi pelata toisiaan vastaan.

Olemme luoneet koulun, jossa oppilaille tarjoillaan valmista pakettia, ei suinkaan "ota tai jätä" periaatteella, vaan "ota, halusit tai et" systeemillä. Maailman parhaat opettajat suunnittelevat käsikirjoituksen pedagogisesti täydelliseen oppituntiin ja oppilaan rooliksi jää näytellä mukana, huvitti tai ei. Tämä on toiminut Pisa-tulostenkin valossa moitteettomasti, niin kauan, kuin koululla oli lähes autonominen oikeus omistaa tieto ja osaaminen. Näin ei enää ole. Opettajien kanssapelaajat - oppilaat - elävät eri maailmassa. Nyt on koulujen aika sopeuttaa omaa toimintaansa nykyiseen maailman menoon, jotta tässä ajassa tarvittavaa oppimista tapahtuisi.

Opettajajohtoista opetusta tullaan varmasti aina tarvitsemaan. Me kaikki tiedämme, kuinka loistava oppimiskokemus voi olla karismaattisen opettajan kerronta tai selkiyttävä selostus monimutkaisesta asiasta. Tämä ei yksin riitä. Maailmassa, jossa kaikki tieto on koko ajan saatavilla, tarvitaan kriittistä ajattelua, vuorovaikutustaitoja ja uskoa omaan toimintaan. Näitä ei opita luennoista, vaan tekemällä itse. Kylkiäisenä tulee se lahja, että oppilaat muokkaavat itse omaa oppimisprosessiaan, vaikuttavat itse tekemisen tapoihin ja yhä enemmän valitsevat itse oppimisympäristönsä. Enää ei jää opettajan harteille hauskuuttaminen tai oman tuntisuunnitelman "myyminen" oppilaille.

Koulu on juuri niin mielenkiintoinen tai tylsä, jollaiseksi opettajat ja oppilaat sen yhdessä tekevät. Molemmilla on tärkeä rooli oppimisessa ja sen edistämisessä. Ilman kunnollista vuoropuhelua päädytään syyttelemään ja syyllistymään - heittämään palloa.



Ei kommentteja: